העיתון היהודי האירופאי

חדשות המהדורה הנוכחית הטוב ביותר ארכיונים Français Deutsch English Русский Español


תוכן העניינים יהודה ושומרון 2009 ויתס - 5770 ירשת

דבר העורך
    • דבר העורך

ראש השנה תש
    • זכויות וחובות

ראיון
    • עוצמה ונחישות
    • בעין הסערה

דמוגרפיה
    • המיתוס הממאיר של "השד הדמוגראפי"

ירדן
    • ירושלים ורבת עמון
    • אתרים יהודיים במזרח-הירדן

יהודה ושומרון
    • חיים רגילים
    • סוגית המים בין ישראל לפלסטינים
    • עתיד מבטיח
    • אחריות אישית
    • קרני שומרון
    • קידה
    • זיתים וענבים

E-mail this article...
קרני שומרון

הרצל בן-ארי, ראש המועצה המקומית קרני שומרון, עומד לפני המפה האווירית של שטחו (צילום: בת שבע זוסמן)

מאת רולאנד ש. זוסמן
"מכשולים לשלום", זהו המונח בו משתמשים בדרך כלל כדי להגדיר את היישובים היהודים ביהודה ושומרון. במציאות, מדובר במכשול למלחמה, ביקור בגוש קרני שומרון גורם לך להבין את האמת שבאמירה זו. למקום זה יש חשיבות אסטרטגית ממדרגה ראשונה: העיר שכם נמצאת במרחק 22 ק"מ, קלקיליה נמצאת במרחק 10 ק"מ... וחופי הרצליה נמצאים במרחק 30 ק"מ! אחת מגבעות העיר צופה ישירות על תל אביב ופרבריה, והכבישים הנמצאים צפונית ודרומית לקרני שומרון הם כבישים, שכל צבא אשר ירצה לפלוש לישראל מירדן ולכבוש את ערי החוף של המדינה, יאלץ לעבור דרכם.

על מנת להבין את הישוב קרני שומרון, כיצד בנוי ישוב זה, איזה סוג אוכלוסייה חיה בישוב ומהן הבעיות איתן נאלצים להתמודד המנהיגים היום, נפגשנו עם ראש המועצה המקומית קרני שומרון, הרצל בן-ארי.

למרות האינטרס האסטרטגי וקירבתו למרכזי החוף הגדולים של ישראל, הישוב קרני שומרון אינו כל כך מוכר. האם תוכל לומר לנו, בכמה מילים, מהו האתגר האמיתי ומהי חשיבותו של הישוב?

קרני שומרון נוסד לפני 32 שנה בדיוק ומונה כיום 17,000 בני אדם. המונח "קרני שומרון" מתייחס לשתי הגבעות הצופות על כל האזור. אנו נמצאים בחלק הצפון מערבי של יהודה ושומרון, מזרחית לכפר סבא, במרחק 48 ק"מ מתל אביב ובמרחק 85 ק"מ מירושלים. האוכלוסייה די מעורבת, היא מורכבת מעולים חדשים מארה"ב ומברית המועצות לשעבר וגם מישראלים. ישנו פתגם עתיק שאומר שבמקום שיש שני יהודים יש לפחות שלוש דעות, אז אתה יכול לדמיין לעצמך את ריבוי הדעות הקיימות בקרב 17,000 התושבים שלנו. עניין זה נכון גם בתחום הדתי, בו כל ההיבטים של החיים היהודיים כפי שהם קיימים היום מיוצגים, ובמישור הפוליטי. ישנם אפילו תושבים אשר מזדהים עם ההשקפות של השמאל הקיצוני הישראלי.

ישנן שתי שכונות בהן מתגוררים אך ורק אנשים דתיים, השכונות האחרות הן שכונות מעורבות. המרכז הקהילתי המקומי מציע מגוון פעילויות תרבות, דתיות וכלליות. בבריכת השחייה, השייכת לעירייה, ישנן שעות לשחייה מעורבת ושעות לשחייה נפרדת. המצב זהה גם במועדון הספורט.

אנו שמים דגש מיוחד על החינוך ומערכת החינוך מאוד מושקעת. מעבר ללימודים עצמם, אנו עושים את כל המאמצים על מנת לתת מענה לצעירים הזקוקים לעזרה הן מבחינה לימודית והן מבחינת פיתוח אישיותם. יש כאן ישיבת הסדר המונה 300 תלמידים וגם פנימייה המיועדת לנערות צעירות באלוני שילה, המונה 200 תלמידות.

בנוסף, אנו עושים הכל על מנת שהסביבה תהיה נעימה יותר וכדי שאיכות החיים תהיה גבוהה יותר. עניין זה בא לידי ביטוי בדברים הקטנים, כמו קישוט תאי הטלפון הציבורי, הצבת פסלים, וכו'. המועצה שלנו איננה עשירה, אך אנו עושים מאמצים מיוחדים כדי לשפר את האסטטיקה של המקום.

גוש קרני שומרון מתפרש על פני שטח של 7.5 ק"מ רבוע ומחולק לשישה ישובים: קרני שומרון, גינות שומרון, נווה מנחם, אלוני שילה, מצפה צבאים ורמת גלעד. הנוף מרמת גלעד הוא פשוט מדהים ומרגישים כאילו שמחזיקים בכף היד את כל מישור החוף, שם חיים כשלושה מיליון ישראלים. חשוב להבין שאם נעזוב את המקומות הללו ונאפשר לישות ערבית לקחת את מקומנו, כל האוכלוסייה המתגוררת באזור מישור החוף תהיה חשופה לתותחים של אויבינו. בניגוד למצב בעזה, שם טילי הקסאם עפים משטח מישורי אחד לשטח מישורי אחר, כאן, אויבינו יוכלו לירות מגבעה אחת לשטח מישורי.

כיצד אתה צופה שהישוב יתפתח?

כמו בכל אזור יהודה ושומרון, אנו סובלים מהחלטות ממשלת שרון ומהחלטות ממשלת אולמרט, לפיהן איננו יכולים להתפתח. למעשה, לא קיבלנו היתרי בנייה בשש השנים האחרונות וזאת למרות שאנו חוגגים כ- 120 חתונות בשנה. ניקח לדוגמא את משפחתי. יש לי שישה ילדים, ארבעה מהם נשואים, ואף אחד מהזוגות הצעירים לא הצליח למצוא כאן מקום מגורים. הביקוש כל כך גדול שאם הייתי יכול לבנות מחר חמש מאות יחידות דיור חדשות, הן היו נמכרות ללא כל פרסום בעיתונות.

אם המצב לא ישתנה, בעוד כארבעים שנה יהפוך הישוב קרני שומרון לעיר מבוגרת. כמה זמן תוכלו להחזיק מעמד כך?

כפי שאתה יודע, אנו לא נאפשר למצב להתדרדר עד כדי כך. אם אראה שהממשלה הישראלית ממשיכה למנוע את התפתחותנו, לא תהיה לי ברירה אלא לסגור את מחלקת ההנדסה האזרחית המנהלת את כל ענייני הבנייה, ואאפשר לכל אחד חופש פעולה מלא. כל אחד יוכל לבנות מה שהוא ירצה, איך שהוא ירצה ובעיקר איפה שהוא ירצה. אני כאן כדי לשמור על החוק והסדר, במידה והם הגיוניים ומאפשרים לנו לנהל חיים רגילים. אך אם תהיה סכנה לההתפתחות הטבעית של תושבינו, לא אוכל עוד למלא את משימתי והמועצה תסיר אחריות מעצמה. אך כרגע אנו לא מצויים עדיין במצב קיצוני זה.

אנו יודעים היטב שראש הממשלה נמצא תחת לחצים חזקים, אולם, הוא יודע כי וויתור על נושא הבנייה בהקשר של התפתחות המשפחות, מהווה מעשה חולשה אשר יוביל לסדרה חדשה של לחצים. ייווצר אפקט דומינו ויהיה זה רק עניין של זמן עד שיתחילו הלחצים להקמת מדינה פלסטינית על אדמותינו, עם חצי מירושלים כעיר בירה.

עם זאת, אינני חושב שהעתיד יהיה עד כדי כך שחור. אני חי כאן יותר משלושים שנה ואני זוכר את עזר ויצמן אומר, בתקופה בה הוא ניהל מו"מ לקראת הסכם שלום עם סדאת, שאם אנו רוצים לחיות בשלום, עלינו לחסל את רוב היישובים היהודים באזורנו. בזמנו, התמודדנו עם השאלה אם להחליף את הקרוונים בבתים. החלטנו לבחור בפתרון זה והיום, חיים כאן 17,000 תושבים שכחמישים מתוכם חיים עדיין בקרוונים.

למרות כל הקשיים של חמש השנים האחרונות, כ- 500 משפחות הגיעו לגור כאן. במקום להתלונן, הצלחנו להסתדר. כך, למשל, אלה אשר היו להם בתים של שתי קומות, השכירו קומה אחת, אחרים הוסיפו קרוון צמוד לבתיהם או בגינה, וכו'.

כיצד היית מתאר המצב הביטחוני באזור שלכם?

באופן כללי, המצב הביטחוני זהה בכל יישובי יהודה ושומרון. הדבר המעניין הוא שאנו מתמודדים עם תופעה בלתי צפויה אשר נובעת ישירות מעצם העובדה שגדר ההפרדה אינה עוברת סמוך לאזורנו. מאחר והמחבלים נתקלים בקשיים כדי לעבור באזורים בהם בנויה הגדר, הם מנסים להסתנן דרך אזורנו. לכן, עלינו להיות מאוד זהירים, וזאת תוך שיתוף פעולה ישיר עם הצבא.

לסיום, אני יכול לומר שהקמנו כאן מקום בו נעים לחיות, מקום בו האוכלוסייה המגוונת שלנו חיה בהרמוניה ויש לנו רק מטרה אחת והיא להתפתח ולגדול עוד ועוד. זה האתגר איתו אנו מתמודדים, זוהי משימתנו ותקוותנו.

Contacts
Redaction: edition@shalom-magazine.com   |  Advertising: advert@shalom-magazine.com
Webmaster: webmaster@shalom-magazine.com

© S.A. 2004