זיתים וענבים

תעשיית הזיתים ביהודה ושומרון הייתה קיימת מאז תקופת התנאים.
מאת רולאנד ש. זוסמן
על מנת לקדם את השלום באופן סימבולי, התעקש האפיפיור בנדיקטוס ה- 16, במהלך ביקורו השנוי במחלוקת, לבקר בהר הזיתים ולשתול עץ. מעשה זה היה יכול להיות משמעותי באמת אם האפיפיור לא היה מתעלם באופן מכוון מכל אזורי עצי הזית המצוינים באופן קבוע בתנ"ך והממוקמים ביהודה ושומרון.

מניעיו הם די פשוטים להבנה, אחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בנוגע לאדמות היהודיות ביהודה ושומרון ועזה היא סוגיית הזיתים. התושבים הערבים מאשימים לשווא ובאופן קבוע את התושבים היהודים ביהודה ושומרון וטוענים כי הם הורסים את המטעים שלהם, ואולי אף שורפים אותם.

בשטח, בניגוד למטעיהם הפשוטים והפרימיטיביים של התושבים הערבים, הוקם באזור עלי-שילה-מעלה לבונה (במרכז יהודה ושומרון), מפעל מודרני ביותר ליצור שמן זית. חברת אחיה, אשר החלה את דרכה כמשק קטן, היא החברה השלישית מסוגה בישראל, והיא מייצאת כיום כ- 350 טון שמן בשנה. היצרנים הגבילו את תוצרתם ל- 4 או 5 סוגי שמן, והעיקריים שבהם הם ארבקינה, פישולן, פיקואל וברנע. לכל סוג שמן יש אופי משלו (עסיסי, חזק, חריף, עדין, וכו'.) ומתאים למאכלים השונים.

האזור הוא אזור תנכי, פסטורלי וכפרי. אך מי שצופה מהגבעה על מטעי התושבים היהודים והערבים, יוכה בתדהמה בשל מבנה המטעים היהודים, הצפופים, הישרים, המלאים בעצים בעלי עלים מאוד ירוקים כתוצאה מהשקיה מאוד מתוחכמת, בעוד שמטעי התושבים הערבים אינם מסודרים כלל. התוצרת הערבית נמכרת בחביות ומיועדת אך ורק לצריכה מקומית.

חברת אחיה הייתה יכולה להתפתח בצורה משמעותית יותר אך באזור ישנו מחסור במים, מטעי זיתים זקוקים לכ- 500 ליטר קוב מים לדונם (1000 מטר רבוע), בעוד שמטעי ענבים זקוקים ל- 150-180 ליטר קוב. לפיכך, החליטה חברת אחיה להיכנס לעסקי הכרמים ולשתף פעולה עם אחד ממרתפי היינות המקומיים לשם יצור יין.

כיום, כל הפעילות החקלאית ביהודה ושומרון מכוונת בעיקר לזיתים וענבים, אך קיימת גם תעשיית צאן ובקר. במהלך סיור באזור, אמר יאיר הירש, אחד האחראים בחברה והאחראי על תחום הפיתוח החקלאי באזור, כי: "פיתוח החקלאות ביהודה ושומרון הוא אלמנט חיוני להשתרשותנו באזור. חלק עיקרי של האוכלוסייה עובד מחוץ לאזור אך בהדרגה, יותר ויותר צעירים מתעניינים בחקלאות. היצרנים מתחילים לבנות לעצמם שם ולפעמים, אנו עדים לתופעות מעניינות. כך החברה שלנו מצליחה להפיק כ- 21% שמן מזית אחד ויצרן פרטי אשר עושה שימוש במכשור מאוד פשוט מפיק 27%-28% שמן. ניסיונם של אנשים משמש אנשים אחרים וברוח זו של שיתוף פעולה אנו מפתחים את אזורנו בכלל ואת החקלאות שלנו בפרט".